ההשפעה של הורדת הריבית על המשכנתאות

בחודשים האחרונים, הוחלט בבנק ישראל להוריד את הריבית לרמה של 0.1%. החלטה זו התקבלה על ידי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל שהורידה את הריבית לרמה הנמוכה ביותר אי פעם. עם זאת, מציין איש העסקים צבי גולדפינגר, כלכלנים מעריכים כי הורדת של ריבית נוספת תגרום לכך שבנק ישראל לא יוכל להשתמש בעתיד בהפחתת ריבית כל מנת לעודד צמיחה במשק.

צבי גולדפינגר - הורדת הריבית והמשכנתא
צבי גולדפינגר – הורדת הריבית והמשכנתא (cooldesign)

הפחתה של עשרות שקלים בחודש מהמשכנתא

צבי גולדפינגר מסביר כי ההוצאה הכי גדולה שישראלים עושים במהלך חייהם היא רכישת דירה ומכיוון שמחירי הדיור עלו עד לאין שיעור בשנים האחרונות, מי שיוכל להציג הון עצמי משמעותי יקבל אפשרות לקחת משכנתא שתוחזר בתשלומים מדי חודש, בדרך כלל במשך כ-15-25 שנה. הורדת הריבית לרמה אפסית למעשה הפכה את כל שוק ההשקעות למשתלם יותר עבור האזרח הקטן, במיוחד שמדברים על משכנתאות, כי אז הוא ישלם הרבה פחות בכל חודש.

ריבית נמוכה אמנם מקטינה את תשלומי הריבית החודשיים על חלק ממסלולי המשכנתאות, אבל כך היא מגדילה את הביקוש למשכנתא ומעלה באופן עקיף את מחירי הדירות. ריבית הפריים היא למעשה הריבית שהבנקים גובים עבור הלוואות ופיקדונות. כאשר הריבית יורדת הלווים משלמים פחות, בממוצע כמה עשרות ש"ח לחודש. יחד עם הפחתות ריבית מצטברות נחסכו ללווי המשכנתאות כמה מאות ש"ח.

האם מדובר בריבית במצב שפל?

צבי גולדפינגר מציין כי לא מדובר על שפל בריבית. בהנחה שהמצב הכלכלי הגלובלי לא ישתפר, ניתן לצפות המשך של ריבית נמוכה, אך לא לנצח. למרות שהריבית מפחיתה את תשלומי ההלוואות, בבנק ישראל טוענים שהקטנת הריבית עבור משכנתאות במהלך השנתיים האחרונות מקטינה את ההשפעה שיש לריבית בכלל על שוק הדירות.

כמו כן, מצב הריבית הנוכחי גורם להתחזקות השקל מול מטבעות אחרים בעולם ולכן פוגע בענף היצוא של המדינה. בגלל שבכל העולם הפחיתו ריבית, הפער גדל בחדות והמטבע הישראלי הפוך לאטרקטיבי, מה שנשמע טוב אבל בפועל פוגע ביצואנים שמתקשים למכור את הסחורה שלהם לעולם.