מדוע עדיף לרכוש קרקע חקלאית ולא לחכור אותה?

כאשר מחליטים לרכוש קרקע חקלאית, קיימות שתי אפשרויות עיקריות. האפשרות הראשונה, מסביר צבי גולדפינגר, הבעלים של קבוצת גאו נדל"ן, היא לרכוש את הקרקע ולבצע העברת בעלות מלאה. במקרה זה, הקרקע תירשם על שמו של הקונה. האפשרות השנייה היא להעביר לרשות הקונה זכות שונה, שנקראת חכירה. כאשר חוכרים קרקע, הקונה למעשה לא הופך לבעלים אך מוקנית לו זכות שימוש בקרקע. להלן נראה מדוע עדיף לרכוש קרקע חקלאית ולא לחכור אותה.

יותר קל לממש בעתיד

כאשר ביקשנו ממר צבי גולדפינגר, בעלי גאו נדל"ן (חברה העוסקת באיתור, ייזום והשבחה של נכסים) להסביר לנו מדוע עדיף לרכוש את הקרקע ולא לחכור אותה קיבלנו כמה סיבות. ראשית, מי שקונה קרקע חקלאית כיום בדרך כלל מעוניין לא לגדל עגבניות ובטטות אלא להחזיק בקרקע עד שניתן יהיה למכור אותה בהמשך, כשערכה יעלה. בעתיד, לאחר הפשרה של הקרקע ושינויי ייעוד, יהיה הרבה יותר קל לממש בעתיד את הקרקע – כלומר למכור אותה.

field-3092043_1280

המחיר העתידי של המכירה

עוד סיבה עליה מצביע גולדפינגר להעדפה של קרקע בבעלות ולא בחכירה נובעת מכך שהקרקע בחכירה נמצאת בבעלות מנהל מקרקעי ישראל. יתכן שבבוא היום, כאשר החוכר ירצה למכור אותה לצד ג' המנהל יתנגד לכך. אמנם צעד כזה לא מתרחש לעיתים מזומנות אבל הוא בהחלט אפשרי. כאשר מדובר בקרקע שנמצאת בבעלות – דבר כזה לא יכול לקרות.

יש סיבות נוספות להעדפה של רכישת קרקע בבעלות. למשל, בעת מכירה עתידית, לצורך מימוש עליית ערך, קרקע בחכירה תימכר במחיר נמוך באופן משמעותי מזה שבו תימכר קרקע זהה בבעלות פרטית. ועוד דבר – פיתוח של קרקע בחכירה מצריך תשלום נוסף למנהל, בסכומים בלתי מבוטלים.