אילו פעולות יש לבצע לפני לקיחת משכנתא? | חלק א'

רוכשי דירות רבים חוזרים על אותן טעויות בדרך להלוואה המשמעותית בחייהם. מלבד אי נעימות ועיכוב במעבר דירה, טעויות בנושא המשכנתא עשויות לעלות כסף רב והסתבכות בהליכים ביורוקרטיים מיותרים. איש העסקים צבי גולדפינגר עושה לכם סדר בבלאגן ומסביר אילו פעולות יש לבצע כאשר נוטלים משכנתא.

אישור עקרוני מהבנק

אם נטילת המשכנתא היא חלק ממימון רכישת הדירה, המשמעות היא שאתם תלויים באישור הבנק וצריכים לקבל ממנו סוג של התחייבות למשכנתא לפני חתימה על חוזה הרכישה. חשוב להתחיל את ההתנהלות בנושא הההלוואה מול הבנק לפני החתימה על חוזה רכישה. אם קודם חתמתם על רכישה ורק לאחר מכן ביקשתם משכנתא אתם נמצאים בסיכון גדול. אם הבנק מסרב לבקשת ההלוואה ואין בידיכם אפשרויות מימון, אתם עלולים לאבד את הדירה.

מצב בעייתי עוד יותר הוא מצב בו מצויין בחוזה הרכישה סעיף פיצוי מוסכם, במידה ואחד מהצדדים מבטל את העסקה. "פיצויים אלו יכולים להגיע ל 10%-15% משווי העסקה", מזהיר צבי גולדפינגר מפני הפיצוי הכואב. חשוב לציין כי ברגע שהגשתם את המסמכים השונים לבנק, אין דרך חזרה.

כל בעיה שמצביעה על אי יציבות כלכלית עלולה לגרום לבנק לדחות את בקשתכם להלוואה. צבי גולדפינגר.
כל בעיה שמצביעה על אי יציבות כלכלית עלולה לגרום לבנק לדחות את בקשתכם להלוואה. צבי גולדפינגר.

לאילו פרטים כדאי להתייחס במסמכים?

יש לוודא כי בידיכם כל מסמכי ההכנסה העדכניים, במידה והחלפתם עבודה לאחרונה יש להראות גם אותם לבנק. יצירת רושם חיובי שמצביעה על רצף תעסוקתי תעזור בהליך נטילת המשכנתא. אם אתם עובדים שכירים, בידקו שהסכומים שמצויינים בתלושים תואמים למספרים שנכנסו לחשבון הבנק שלכם.

וודאו שלא חרגתם ממסגרת האשראי שלכם בשלושת החודשים האחרונים, שלא קיבלתם מכתבי חריגה מהבנק ושלא חזרו צ'קים. כל בעיה דומה שמצביעה על אי יציבות כלכלית עלולה לגרום לבנק לדחות את בקשתכם להלוואה.

למעבר לחלק ב' של הכתבה לחצו כאן.