עליית הריבית והשפעתה על הנדל"ן - צבי גולדפינגר

השפעת הריבית העולה על שוק הנדל"ן – שאלות ותשובות

בחודש אפריל 2022 העלה בנק ישראל את הריבית במשק לראשונה מאז הורדתה בשל משבר הקורונה ב-2020. עד אז עמדה הריבית על 0.1% והשינוי במאי העמיד אותה על 0.35%. בהחלטת הריבית שבאה לאחר מכן עלה שיעורה ל-0.75% ובהחלטה האחרונה בחודש יולי, נרשמה עוד עלייה ל-1.25% – כלומר עלייה של חצי אחוז, החדה ביותר מזה 11 שנה.

אחד התחומים שעליהם אמורה להשפיע משמעותית העלאת הריבית, הוא תחום הנדל"ן, כפי שמסביר צבי גולדפינגר, איש עסקים הפעיל בתחום הנדל"ן והפיננסים. לדבריו, הריבית העולה בחודשים האחרונים מייקרת את החזרי המשכנתאות למי שנטלו אותן.

כדאי קודם כל להבין למה הריבית עולה: היעד המרכזי הוא עצירת עליית המחירים דרך האטה בביקושים לשירותים ולמוצרים. כאשר הריבית גבוהה, כל חריגה בחשבון תעלה יותר וכל הלוואה תהיה יקרה יותר, בין אם הלוואה קטנה ובין אם הלוואה גדולה מאוד כמו משכנתא. כל אלו, אמורים לצנן ביקושים ולהוביל את הציבור לצרוך פחות – וכך להאט את העלאות המחירים.

האם מחירי הדיור יירדו?

צבי גולדפינגר מסביר כי המצב ערב העלאת הריבית היה מחירים גבוהים וריבית שנמצאת בשפל. כעת כשהריבית עולה, יש השפעה על מי שכבר רכשו דירה ומשלמים בכל חודש החזר משכנתא. מי שנטל משכנתא עם חלק של ריבית משתנה, כבר משלם יותר. מי שמעוניין ליטול משכנתא, יצטרך לשלם יותר על משכנתא שהייתה זולה יותר עד לפני מספר חודשים.

האם הריבית הגבוהה תמתן את הביקושים?

הירידה בביקושים לא תורגש ככל הנראה, וזאת מכיוון שתמיד יש ביקוש לדירות מצד משקי הבית בישראל. ההיצע, לצערנו, אינו גבוה לעומת הביקושים, במיוחד כאשר ישנם משקיעים שרוכשים חלק מהדירות. צבי גולפינגר מציין כי ישנו סיכוי שפעילותם של המשקיעים תצומצם, שכן ייתכן שהם יבחרו באפיקי השקעה אחרים.

מה הפתרון?

הפתרון ארוך הטווח, לדבריו, הוא העלאת היצע הדירות בישראל על ידי שחרור קרקעות, קידום פרויקטים של התחדשות עירונית ובירוקרטיה פחותה שתקצר את קבלת היתרי הבנייה.