שיא נוסף בנטילת משכנתאות, אבל לא מדובר בבועה

לפני ימים אחדים פורסמו בכלי התקשורת כתבות על כך שנשבר שיא שנתי חדש בנטילת משכנתאות בישראל, וזאת ב-10 חודשים בלבד, חודשיים לפני תום שנת 2015. מדובר בהלוואות משכנתא שנלקחו מהבנקים בתקופה זו, המסתכמים על 53.9 מיליארד ש"ח. ב-2014 וגם ב-2013 לשם השוואה, מדובר היה בסכום של 51.6 מיליארד ש"ח.

איש הנדל"ן צבי גולדפינגר - המשבר הוא התגלמות של כוחות שוק
איש הנדל"ן צבי גולדפינגר – המשבר הוא התגלמות של כוחות שוק

בהתחשב בחודשיים שעוד נותרו עד לסוף השנה, מציין איש הנדל"ן צבי גולדפינגר, ההערכה היא שנטילת המשכנתאות עוד תחצה את גבול 60 מיליארד השקלים עד לסוף 2015, מה שיעצים את השיא שנשבר. מצד אחד, מדובר בחובות משכנתא בהיקף גדול יותר לבנקים, אבל מצד שני, האם מדובר בסיבה לדאגה?

להערכת צבי גולדפינגר, גם בשנת 2016 צפויה עלייה בתיק המשכנתאות, כזו שתשבור שוב את השיא שטרם נקבע ב-2015 – זאת עקב הביקוש הגדול לדיור ובעקבות הריבית הנמוכה, המאפשרת כיום לבצע מחזור משכנתא וכך לחסוך בעלויות.

האם מדובר בבועה?

ישנם כאלו שיגידו שמדובר בבועה שעתידה להתפוצץ בסופו של דבר – מכיוון שככל שמחירי הדיור עולים, כך גם הלוואות המשכנתא עולות בהתאמה והסכום אותו יש להחזיר לבנק גבוה יותר. עם זאת, לדברי צבי גולדפינגר, היצע הדירות קטן ואינו גדל בצורה דרסטית. לזה יש להוסיף את הרגולציה הנוקשה של הבנקים, ולכן לטענתו משבר הדיור בישראל אינו בועה, אלא כוחות שוק של היצע וביקוש.

כבר כיום ברור שכדי לעמוד בתנאי המשכנתא, יש צורך בהון עצמי שגובהו המינימלי הוא 25% מערך הנכס, ולעתים 30%. מצב זה מקשה מאוד על זוגות צעירים ועל שכבות חלשות יותר באוכלוסייה ברכישת דירה, ולכן כבר נדונה במליאת הכנסת הצעה שנועדה להקטין את גובה ההון העצמי, שיזמה ח"כ אורלי לוי-אבקסיס. על פי ההצעה, יירד ההון העצמי הנדרש ברכישת דירה ראשונה על ידי זוגות צעירים למינימום של 10% – מה שעתיד להגדיל עוד את תיק המשכנתאות.

לדעתו של איש הנדל"ן צבי גולדפינגר, מגמות של הפחתת ההון העצמי המינימלי הנדרש הן חיוביות. הפתרון האידאלי לדעתו הוא לאפשר לזוגות צעירים לרכוש דירה ראשונה כאשר בידם 20% הון עצמי עם מענק של 5% בהלוואה בערבות המדינה, בריבית אפסית.