איך מתאימים את סוג המשכנתא ליכולת הכלכלית?

נטילת משכנתא נחשבת להחלטה הכלכלית המשמעותית ביותר שתקבלו בחייכם. ההחלטה על סוג המשכנתא תשפיע באופן ישיר על איכות החיים שלכם לשנים הבאות, לכן היכרות עם התנאים והאופציות שעומדות לפניכם במסלול ההלוואה תעזור לכם להשיג נכס משלכם וגם לשמור עליו. 

מזעור "נזקי המשכנתא"

הלוואה מהבנק בדמות משכנתא יכולה להמשך עד תקופה של 30 שנים. עם זאת, חשוב לבדוק כמה כסף נזיל תהיו מוכנים להוציא כבר בשלב זה בכדי למזער את "נזקי המשכנתא", בדמות הריבית. המשכנתא משמשת להשלמת הסכום שחסר לרכישת דירה, ככל שיחסר פחות כסף לרכישת דירה, כך תצטרכו להחזיר פחות בעתיד, וכך תאבדו פחות כסף בשל הריבית על ההחזרים החודשיים. "כל לווה צריך לנסות להשקיע את הסכום המקסימלי שברשותו", ממליץ בחום איש העסקים צבי גולדפינגר. ההחלטה צריכה להתקבל בהתאם להון העצמי שברשותו ולהוראות בנק ישראל.

יש להתייחס לצפי ההכנסות בשנים הקרובות. צבי גולדפינגר.
יש להתייחס לצפי ההכנסות בשנים הקרובות. צבי גולדפינגר.

בזמן בחירת מסלול המשכנתא יש להתייחס גם למצבכם הכלכלי וליכולת לעמוד בהחזרים החודשיים. נסו להסתכל עוד כמה שנים קדימה ולהבין אם מאזן ההכנסות וההוצאות שלכם עשוי להשתנות בעתיד הנראה לעין. יש להתייחס למצב המשפחתי הנוכחי והצפוי, כמו גם להכנסה, ולחשב איך המשכנתא תשפיע על התנהלות התקציב החודשי שלכם.

מסלולי משכנתא

כיום ישנם יותר מ-32 סוגי מסלולים בשוק המשכנתאות. ההבדל העיקרי בין המסלולים הוא הריבית, כאשר הריבית על המשכנתא מתחלקת לשניים: ריבית קבועה או משתנה. סוג הריבית משפיע על גובה ההחזר החודשי במסלול והוא זה שקובע אם ההחזר יהיה בסכום קבוע או משתנה, ובאיזה תדירויות ישתנה. בבחירת מסלול יש להתייחס להוצאות הצפויות וליציבות בהכנסות בשנים הבאות. לאחר החלטה על סוג הריבית (קבועה או משתנה) תוכלו לבחור גם את שיטת הפריסה של ההחזרים החודשיים. "כאן מדובר בחילוק של המשכנתא לתקופות, כאשר בכל אחת מהן ישולם סכום אחר", מסביר צבי גולדפינגר.

בחירת מסלול משכנתא. צבי גולדפינגר.
בחירת מסלול משכנתא. צבי גולדפינגר.

לאחר החלטה על נטילת משכנתא ובחירה במסלול הלוואה מסוים יש לבצע סקר שוק מקיף ולהשוות בין הצעות שתקבלו ממספר גופים. חשוב לציין כי נהוג ואף רצוי להתמקח עם הבנקים השונים באשר לתנאי ההלוואה, שיטת הפריסה וגם סכום ההשלמה לרכישת הדירה.