איך בוחרים מסלול משכנתא אידיאלי?

נטילת משכנתא נחשבת להחלטה הכלכלית המשמעותית ביותר בחייו של האדם הממוצע. להחלטה על נטילת הלוואה שכזו משמעות רבה על ההתנהלות המשפחתית ועל איכות החיים במשך שנים רבות. איש העסקים, צבי גולדפינגר, מדגיש את החשיבות בהכרת התנאים והאפשרויות של סוגי המשכנתא המתאימה עבור כל לווה.

משכנתא היא הלוואה לטווחים ארוכים ויכולה להגיע גם ל-30 שנה. ראשית, יש לבדוק מה גובה ההון העצמי שיש ברשותכם, לאחר מכן יש לבדוק מהי המשכנתא המקסימלית שתוכלו לקחת, על מנת לשלם כמה שפחות ריבית ולהפחית את תקופת ההחזרים החודשיים. לבסוף, צריך לברר האם ההחזר החודשי על המשכנתא מתאים למצב הכלכלי המשפחתי והאם המסוגלות הזו עלולה להשתנות בעתיד. "חשוב להתייחס להון העצמי שתהיו מוכנים להשקיע במסגרת רכישת הדירה, במצב המשפחתי וברמת ההכנסה לשנים הבאות", מדגיש צבי גולדפינגר.

מסלולי משכנתאות

ישנים סוגים רבים של משכנתאות בשוק, כאשר כל מוסד מלווה מכנה אותם בשמות שונים. ההבדל העיקרי בין המסלולים השונים הוא באופן בו נלקחת הריבית. ישנן משכנתאות עם ריבית קבועה לכל תקופת ההלוואה, ויש ריבית משתנה לפי גורם שמשפיע על הסכום (שער מטבע חליפין, מדד המחירים לצרכן ועוד).

בחירה נכונה בתנאי המשכנתא עשויה להוביל לחסכון רב. צבי גולדפינגר.
בחירה נכונה בתנאי המשכנתא עשויה להוביל לחסכון רב. צבי גולדפינגר.

בזמן בחירת מסלול המשכנתא כדאי להבין אם המשכורת צפויה להיות קבועה או שההוצאות יגדלו בעתיד הקרוב. ההחזר החודשי לא ישתנה בצורה קיצונית, כך שניתן לתכנן את פרישת התשלומים בצורה אחראית. לפחות 2/3 מסכום המשכנתא ישולמו בריבית קבועה או כזו שמשתנה כל 5 שנים ומעלה. השליש שנותר ישולם בריבית משתנה, במידה וכך ירצה הלווה.

צבי גולדפינגר מוסיף כי "לאחר בחירת המלווה וסוג המשכנתא, תוכלו לבחור איך לפרוס את ההחזרים החודשיים לאורך השנים". ישנה אפשרות להחזר קבוע או משתנה, החזר גבוה כעת ונמוך בהמשך או להפך.